http://www.mcoba.org Mocking Mind: The Monsoon Cup Terengganu 2005

Saturday, November 26, 2005

The Monsoon Cup Terengganu 2005

The Formula 1 of sailing. It's going to be held in my door step! I hope my office will declare a holiday and I can go snapping some photos.

2 Comments:

Blogger daftsavant said...

This comment shouldn't be construed as political. I'm very much apolitical myself. Pardon my Malay:

Swedish Match Tour pada 29th November 2005 dicop sebagai Monsoon Cup. Pulau Duyung ranap dengan pembangunan ala pasang-siap. Impak alam sekitar tidak diendah. Jalan raya menuju ke marina di atas pasir yang ditambak di pesisiran pulau dihakis arus sungai (Hujan tengkujuh menambah beban hydrodinamik). Batuan dan pasir membukit bagai busut anai-anai, batu asphalt merekah jerlus, tiang lampu bertatah gangsa bermandi lembapan air masin, mula condong bagaikan menara Pisa di Tuscany--hasil kerja pembinaan tak terancang. Apartment prefab di atas pasir pantai bagaikan outpost kapitalis di dunia kampung nelayan yang serba kekurangan. Berpusu-pusu kereta buatan deutschland berlambang kipas kapal perang WWII mencelah rumah usang setengah abad. Air longkang, sisa air kumbahan, air hujan, berlopak di tepi jalan. Kemana pergi sistem sanitasi? Dibuang ke laut? Mungkin sebab berstatuskan rumah kampung, mereka tidak berhak atas keselesaan kehidupan moden (proper sewage system) dan kepentingan public health, tetapi pembangunan marina dan quarters tetamu juga kekurangan dari segi aspek sanitasi ini. Hmm...pembangunan berkiblat politik.

Reputasi kerajaan memerintah dan impak terhadap alam sekitar di negeri Ganu amatlah menyedihkan.

Lihat pantai Mersing, tinggal sejarah, mendakan pasir pantai meninggalkan jeti gajah putih bagai pelabuhan kara. Chalet dan rumah tumpangan terbiar kosong tanpa pelancong.

Lihat pantai Bukit Keluang, sampah menimbum, air longkang disangka sungai, konkrit laluan ke gua-gua hancur diratah ombak musim tengkujuh. Keluang, kelawar--chiropteran Bukit Keluang--tinggal sunyi di gua, namun di luar, bagai dunia Exxon Valdez kembali lagi.

Ini mengingatkan saya akan Turtle Sanctuary di Paka, Kertih. Dikelilingi loji pemprosesan minyak, gas dan industri heavy-chemical. Mengharapkan bukit yang belum ditarah sebagai penghadang cahaya lampu industri dan kilauan sisa bahan bakar fosil. Bintikan populasi penyu sepanjang pantai diganti dengan bintikan hidrokarbon. 10 tahun dahulu pernah saya berkhemah (family-camping) di tepi Janakuasa TNB (sekarang penuh dgn bangunan industri petrochemical); 4 ekor penyu (3 species yang berlainan) mendarat ke pantai untuk bertelur semalaman. Penyu Belimbing kini hilang ke pesisiran pantai Filipina dan kepulauan pasifik yang lain. Eco-tourism tinggal rhetoric. 5 tahun lepas, di Kerteh Port, sejenak bekerja dengan Petronas; ketika jauh di laut lepas di waktu malam di atas Pilot boat--dunia kerakusan manusia hadhari jelas bergermelapan dengan lampu industri emas hitam.

Pantai Batu Burok, 10 tahun lepas, jutaan ringgit menjadi sisa untuk tambakan pantai berkilometer panjang. Tahun ini, sekali lagi projek sia-sia ini menjadi jawapan kepada hakisan pantai yang persis saban hari. Sebagai hamba yang berpendidikan Kejuruteraan Marine (Offshore Eng.)walaupun tidak arif berkenaan Coastal Eng., tapi sejenak membaca journal SOGREAH (Société Grenobloise d'Etudes et d'Applications Hydrauliques) saya pasti bijak pandai di dunia Samudera perlu mengambil pendekatan hydrodynamic bukan pendekatan yang membazir seperti sekarang. Setiap tambakan jutaan ringgit hanya bertahan sepanjang 3-5 tahun kerajaan BN memerintah. Eloklah jika pihak kerajaan membiaya SOGREAH untuk membantu menangani masalah tersebut sepertimana berlaku di Monaco (Hydraulic modelling on coastal management). Oh, saya lupa: semua keputusan di tangan politicos picisan bukan para intelek apolitical.

Please view it as a light side story from a "non-luddite treehugger". I have a look at the photoblog of yours, you know, it would be nice if you upload it as a set item at www.flickr.com. Just a thought.

{jiratcinadenizen}

6:00 pm  
Blogger Feisal said...

Thank you for your comments on my blog. I would have put it as a set if I have time.

Thanks anyway for the suggestion. I would try that on my next post.

As for that apolitical environmental comment, I have to agree with you about the state of Pulau Duyong and Pantai Batu Burok. And leave it at that for the moment...

4:03 pm  

Post a Comment

<< Home